OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

7 záchytných bodů pro úspěšný začátek na nové manažerské pozici

Začínáte v nové firmě, nebo jste získali novou manažerskou pozici? Hodilo by se Vám pár tipů, které Vám pomohou uspět?

Tak tady jsou, ověřeny praxí a použitelné bez ohledu na velikost firmy, či týmu, který budete řídit.

Začínáme

Zabojovali jste ve výběrovém řízení (nejméně dvoukolovém), zazářili jste, přesvědčili jste... zvítězili jste! Máte parádní pocit, vznášíte se pár metrů nad zemí a máte spoustu plánů, souvisejících s Vaší, nyní ještě skvělejší budoucností.  Euforie. Veškerou pozornost jste až dosud zaměřovali hlavně na získání této práce a najednou je to realita. Občas se sice krátce objeví mírné napětí, jak bude vypadat nové pracoviště, vaši kolegové, jaký bude šéf ve skutečnosti. Ale ten pocit vítězství všechno přehluší.

Setkání s realitou

Potom dojde na první, již pracovní setkání s novým šéfem a Vy znejistíte. Ano, mluvilo se o potřebě změny, ale že se rozloučí s Vaším předchůdcem z hodiny na hodinu, den před Vaším nástupem (na novém pracovišti by se ovzduší dalo krájet), to Vás může mírně překvapit. Jak Vám bude předána vaše nová agenda? Za pochodu, postupně, co kdo bude ochoten prozradit. To znamená, že verze od šéfa se dost liší od verze vašich nových kolegů a od vašich podřízených. Kolegy z jiných útvarů, kteří nebudou mít o pozadí vašeho nástupu žádné informace, budete překvapovat absolutní neznalostí, pro ně automatických a zaběhlých postupů, ještě za půl roku... :-)

Důležitý projekt, kterým máte začít, se ukáže jako úkol, který ukončil kariéru již několika projektových manažerů. Aktuálně má půlroční zpoždění a vyznačuje se naprosto nulovým zájmem zúčastněných stran (když nepočítáme silné negativní emoce, které vyvolá pouhá zmínka o něm).

Nesmíme zapomenout na váš nový tým, který je nádherně jednotný v naprosté rezignaci na jakoukoliv možnost zlepšení poměrů. Samozřejmě až na pár kousků, kterým závětří stojatých vod naprosto vyhovuje a vynaloží neuvěřitelnou energii, aby zabránili změně současného stavu.

Pokud jste dočetli až sem, tak ta nejdůležitější zpráva je, že čím je situace zpočátku obtížnější a bezvýchodnější, tím lépe... o to větší hvězda budete, až ji zvládnete!

Jak ustát situaci a zabodovat

1. Buďte za všech okolností sami sebou. Vaši energii a soustředění budete potřebovat pro svůj tým a jednotlivé kroky, které vás dovedou k naplánovaným výsledkům. Neplýtvejte jí tedy ani na vteřinu na předvádění někoho, kým nejste. Předpokladem je, že už se znáte natolik, že víte, kdo jste. Pokud ne, pracujte na tom intenzivně, protože to je předpokladem opravdového leadera.

2. Nebojte se být otevření a pokorní. Přiznat otevřeně, co ještě nevíte, nebo s čím nemáte zkušenost, je projevem vaší sebejistoty a zralosti. Také odkrýt karty a odtajnit návod, jak s vámi nejlépe spolupracovat, usnadní první dny a týdny společného sžívání a ušetříte si mnohá nedorozumění.

3. Nebojte se požádat o pomoc. Souvisí hodně s předchozím bodem. Vašim kolegům tak dáváte příležitost ukázat, co v nich je, a podílet se na společných cílech. Dokažte tak, že je vnímáte jako partnery a vážíte si jejich zkušeností a znalostí.

4. Vyhledávejte seznámení s kolegy napříč firmou. Neváhejte být iniciátorem těchto setkání a to i s útvary nebo týmy, kteří nejsou vaši přímí zákazníci či dodavatelé. Snažte se seznámit se s náplní jejich práce. Mnohdy naleznete tímto způsobem nové úhly pohledu na svou práci, inspiraci a někdy i překvapivě společné pracovní zájmy a možnosti spolupráce.

5.Udělejte si jasný plán, jakých výsledků chcete dosáhnout. Realita je taková, že vám zřejmě nikdo nebude schopen přesně říct, který z desítek úkolů, zlepšení a změn, které budou operativně přicházet je ta nejdůležitější. Jediná možnost, jak doručit výsledky, je vybrat si několik realizovatelných v určitém časovém období a korespondujících se strategií.  Strategie je ovšem pro vaši situaci až na druhém místě, protože reálně, po nástupu do nové pozice málokdy budete mít o nějaké přesnější strategii jasno hned v prvních týdnech, pokud tedy nepočítám úkol 'Připravit strategii'. Buďte odvážnými realisty!

6. Řeknete jasně svému novému týmu, co dobrého mu vaše působení přinese. Důležité samozřejmě je, abyste to sami dokázali formulovat a opravdu poctivě na tom pracovali. Počáteční nedůvěrou se nenechte zaskočit. Jistě také sami máte mnoho zkušeností a neuvěříte každému při jeho prvním seznamovacím projevu. Vaše činy tedy následně musí s tím, co jste deklarovali, naprosto korespondovat.

7. Věnujte čas a energii na to, abyste zjistili kdo jsou klíčoví lidé ve vašem týmu. Pozor, i oponenti a kritici jsou pro tým velice důležití a mohou vás ochránit před riziky či chybami, které si ještě nejste schopni uvědomit. Proto se prvotními dojmy nenechte ovládnout a dejte opravdu všem šanci přijít kromě kritiky či přikyvování i s konstruktivními nápady. Jednoznačně komunikujte klíčovým lidem, že jsou pro vás důležití a počítáte s nimi. Nespoléhejte se na to, že to nějak sami vytuší.

A teď už vám přeji mnoho štěstí ve vaší nové či staronové roli manažera. Je to každodenní výzva...ale Vy jste ti, kdo vyhráli výběrové řízení!